Målbeskrivelse for introduktionsuddannelsen april 2016 PDF
(Målbeskrivelse for introduktionsuddannelsen februar 2009) PDF
Logbog for introduktionsuddannelsen februar 2009 DOC
Printervenlig logbog for introduktionsuddannelsen februar 2009 PDF
Kompetencekort i introduktionsuddannelsen
- 360 graders evaluering DOC
- Audit af beskrivelser af billeddiagnostiske undersøgelser DOC
- Struktureret observation DOC
Fagligt vurderingsskema ved ansøgning om hoveduddannelse DOC
Vejledning i udfyldelse af vurderingsskema DOC
Faglig profil ved ansøgning om hoveduddannelsen PDF
Generelle kurser LINK
Attestation til tidsmæssigt gennemført uddannelseselement
Opslag af hoveduddannelsesforløb sker på www.laegejob.dk
Evaluer din afdeling på www.evaluer.dk
Skemaer til vejledermøde (under "Vejledning og evaluering i den lægelige videreuddannelse" findes en række bilag i rtf-format, som kan benyttes til vejledersamtaler - specielt bilag A og B) LINK
Uddannelsesprogrammer (opdateres løbende)
Region Nord www.videreuddannelsen-nord.dk
Århus
Region Syd
Region Øst
Nykøbing Falster Sygehus
Afklaring af uddannelsesbegreber fra Sundhedsstyrelsen:
Landsdækkende er udarbejdet en målbeskrivelse, som beskriver specialet, uddannelsens opbygning, obligatoriske specialespecifikke kurser i hoveduddannelsen, hvilke emner der skal læres, samt måder til at lære og bedømme emnerne på.
Landsdækkende er også logbogen, hvor der i indledningen er nævnt eksempler på læringsredskaber. Desuden er der plads til underskrivning af opnåede færdigheder.
Region Nord, Syd og Øst har hver især udformet Uddannelsesprogrammer. Alle de nævnte emner skal der roteres imellem for at kunne få en hoveduddannelsesstilling. Ligeledes er der forskellig grad af hjælpeinstrumenter til læring og vurdering.
Den individuelle uddannelsesplan udarbejdes af ansættelsesstedet og den uddannelsessøgende læge umiddelbart efter tiltrædelse i hver uddannelseselement. Den beskriver forventningerne til til kompetenceudviklingen for den enkelte læge og hvorledes denne kompetenceudvikling forventes at finde sted. (Sundhedstyrelsens “kompetencevurdering i Speciallæge uddannelsen“ juli 2007).
Samlet uddannelsesvarighed ud over turnus: 60 måneder, heraf 48 måneders hoveduddannelse. Generelt er uddannelsen bygget op ligesom turnusuddannelsen med uddannelsesprogrammer, logbøger, evalueringer, introduktionssamtaler, justeringssamtaler og slutevalueringssamtaler. Der er 7 roller, der skal bedømmes. Det er udover den medicinske ekspert også funktioner eller evner indenfor samarbejde, kommunikation, ledelse/administration, sundhedsfremmer, akademiker og som professionel. LINK
Copyright © All Rights Reserved